Genetikfilm i två delar om att designa människor samt frågor till filmen som vi jobbat med
Människan och Generna - Det skräddarsydda barnet
Del 1:https://www.youtube.com/watch?v=oHlrtD7WqP8
Del 2:https://www.youtube.com/watch?v=oV34BzSr2aA
Frågor till filmen:
-
Vad innebär ”embryo-gallring”?
-
Vad gör en genetisk rådgivare?
-
Vad är ”genmodifierade embryon”?
-
Vad tycker du om konstgjorda livmödrar? Tror du att det skulle vara möjligt i framtiden och tycker du att det ökar jämställdheten?
-
Tycker du att det är rätt att ”designa” ett barn?
-
Tror du att framtiden kommer att se ut så som filmen föreslår? Motivera.
-
Vilken påverkan tror man idag att den genetiska koden har på en människas personlighet?
-
Vad innebär PGD-teknik och när används den?
-
Tycker du att det var rätt av föräldrarna att skaffa ett syskon till Molly för att försöka rädda henne genom att använda brodern som donator?
-
Tycker du att det är upp till var och en om man vill använda gentekniken för att välja egenskaper hos ett embryo eller inte?
-
Vad anser du om att välja kön på ett embryo? Vad skulle det kunna leda till i förlängningen om alla valde kön på sina barn?
-
Vill du se nästa film i serien?
Nobels höjdare
http://www.ur.se/Produkter/191820-Nobels-hojdare-Kodknackarna
Frågor till filmen:
-
Vad är meios?
-
Hur bildas könsceller?
-
Vad är en kromosom?
-
Vad är en gen?
-
Vad menar man med att gener alltid paras ihop?
-
Vad innebär recessiva och dominanta gener? Ge exempel på en recessiv respektive dominant gen.
-
Hur kan det komma sig att killar lättare kan få sjukdomar kopplade till X-kromosomen?